Retur & Byte

Öppet köp

Om du inte är nöjd med ditt köp har du självklart full rätt att byta till en annan vara, färg eller ångra ditt köp inom 14 dagar räknat från den dag du slutförde din order.


Retur

Viktigt! Om du bestämt dig för att återlämna en vara till oss måste du först kontakta oss via email till info@uddatina.se och ange ordernummer samt vilka varor du vill returnera. Avvakta sedan information från oss.

Detta vill vi att du gör för att returen sedan ska gå så smidigt som möjligt. Har du beställt en vara som är otymplig att skicka t.ex. en matta, kakel, bord och stolar blir returfrakten du får betala motsvararande vad vi får betala för frakten. Kontakta därför oss innan du skickar varorna för att få bästa pris och lämpligt retursätt.

Varor som återsändes mot postförskott eller efterkrav eller skickas på felaktigt sätt utan kommunikation med oss utlöses ej av oss och skickas automatiskt tillbaka till er med ytterligare kostnader för er.

Vi tar ENDAST emot varor i vår butik i Lund om du först avstämt detta med oss på info@uddatina.se. Var då även uppmärksam på att din faktura justeras/krediteras när varorna kommit till webshopskontoret vilket kan ta några dagar.

Så här gör du en retur:

1. Meddela oss via mail till info@uddatina.se ditt ordernummer samt vilka varor du vill returnera och invänta sedan en bekräftelse från oss innan du skickar varorna.

2. Packa varorna väl i originalförpackning och emballera ordentligt.

3. Bifoga följesedeln och ange vad du vill returnera.
(Om du har valt faktura, kontakta Klarna för att förlänga förfallodatum på fakturan.)

4. Skicka paketet. OBS! Använd den frakttyp som är avsedd för att skicka till företag. Du kan inte skicka en retur till oss med Postpaket Kontant eftersom din retur då hamnar på ett ombud och vi har inte möjlighet att hämta ut dem där. Du kan inte heller skicka returer eller leveranser som rekommenderat (REK) till oss eftersom Posten inte kör ut dessa till oss utan returen då hamnar på ett ombud som sedan kommer att skickas tillbaka till er.

Skicka din retur till: Udda Tina AB, (Port 7) Hemsögatan 12, 211 24 Malmö

5. När din retur har kommit fram till oss kontrollerar vi varorna. Vid godkänd retur återbetalar vi motsvarande belopp / justerar din faktura. Återbetalning sker inom 14 dagar från att vi mottagit din retur.

6. När din retur är behandlad meddelar vi dig via mail.

Återbetalningar

Vill ni få återbetalt fullt belopp mot vad ni betalat för varan måste varan vara oanvänd och returneras i originalförpackning med eventuella originalhandlingar. Efter att vi har mottagit och kontrollerat varan så återbetalar vi varans värde till dig. Är varan använd beslutar vi ett värdeminskningsavdrag baserat på vår bedömning av varans skick. Avdraget kan inte överklagas eller bestridas.

Vi återbetalar dig inom 14 dagar efter att vi mottagit din retur. Om du har valt att betala med kredit-/betalkort eller direktbetalning sker återbetalningen till samma konto som du har använt.

Har du betalat med faktura är det viktigt att vi får in returen innan fakturans förfallodatum. Först när vi mottagit och kontrollerat varan kan vi kreditera varans värde på fakturan. Observera att det tar oss ett par dagar innan vi hunnit kontrollera varan och kan meddela er vad som gäller. Om du har fått en faktura och vill returnera hela eller delar av ordern ber vi dig därför vänligen att kontakta Klarna för att förlänga förfallodatum på fakturan. Detta för att undvika påminnelseavgifter och att den inte går vidare i kravkedjan. Klarna kontaktar du på tel. 08-12012010 eller via mail till info@klarna.com. Uppge ditt ordernummer och ange att det handlar om en retur.

När återbetalningen är gjord får du en bekräftelse via mail på det eventuella kvarvarande belopp som finns kvar att betala för ex. frakt + eventuella andra varor som återstår på fakturan. Notera att fri frakt ej gäller vid returer utan debiteras på din faktura när vi mottagit din retur. Var uppmärksam på att du nu får en justerad faktura och inte en ny faktura vilket betyder att ditt förfallodatum inte flyttats ytterligare om du inte själv har haft kontakt med Klarna angående detta.

Byten

Du har rätt att byta till en annan vara inom 14 dagar från det att du har mottagit din order. Om du vill byta en vara så ska detta meddelas till info@uddatina.se. Därefter måste du lägga en ny order på vår hemsida på den vara du istället önskar och returnera den oönskade varan till oss. Vi skickar då den nya varan till dig omgående och när vi fått in din retur gör vi en återbetalning till ditt konto. Återbetalningar sker enligt ovan.

Reklamationer

Skulle varan vara skadad eller på något annat sätt defekt eller om du fått fel vara eller fel antal så ber vi dig kontakta oss omedelbart på mail till info@uddatina.se. Vid godkänd reklamation  sker ersättningsleveransen självklart helt utan kostnad för dig. Skickar du en retur till oss var god följ stegen under ”Retur”. Varor som återsändes mot postförskott eller efterkrav utlöses ej av oss. Vid eventuella tvister följer vi Allmänna Reklamationsnämndens beslut.